Displazia colului uterin

Ce este displazia?

Displazia este o schimbare în structura şi funcţionarea celulelor din mucoasa colului uterin, care poate conduce la dezvoltarea cancerului de col uterin. Din aceste considerente, displazia, adesea, este numita stare precanceroasa. Termenul de stare precanceroasă (sau modificări precanceroase) ar trebui să fie înţeles nu în sensul că cancerul deja există sau este pe cale să apară ci în sensul că, timp de câţiva ani, fără tratament, este posibilă degenerarea displaziei în cancer.

Cauzele dezvoltării displaziei

Cauza principală a displaziei colului uterin este infecţia cu tipuri oncogene de papillomavirus uman (HPV). Din cele aproximativ 100 de variante ale acestui virus, cunoscute în prezent, displazie şi cancer de col uterin pot provoca viruşii de tipurile 16, 18,31,33, 45, 51, 52, 56, 58 şi 59.

Doar 5-10% dintre toate cazurile de displazie nu sunt asociate cu virusul papilloma uman.

Analizele şi investigaţiile utilizare în depistarea displaziei

Pentru a detecta displazia de col uterin, se utilizează următoarele investigaţii medicale:

Frotiul citologic (test Papanicolau)

Această analiză, în scopul de a preveni cancerul de col uterin, este recomandată pentru toate femeile cu vârsta de peste 21 de ani pana la 65 de ani.

Colposcopia şi biopsia

Această investigaţie se realizează în cazurile în care frotiul citologic detectează modificări suspecte în ţesuturile colului uterin.

Tipizarea HPV

Aceasta investigatie detecteaza tulpina de HPV incriminata in aparitia displaziei.

Stadiile (severitatea) displaziei de col uterin

Stadiile displaziei colului uterin se stabilesc în dependenţă de adâncimea pătrunderii în ţesuturile cervixului a celulelor modificate.

Dispalzie de grd I- usoara sau CIN I

Displazie de grd II – moderata sau CIN II

Dispalzie de grd III- severa sau CIN III

Simptomele şi semnele displaziei cervicale

Displazia colului uterin se poate manifesta prin următoarele simptome şi semne:

1. Eliminări vaginale sangvinolente sau maro, care apar după actul sexual.

2. Dureri în timpul actului sexual .

3. Lipsa simptomatologiei clinice ( cel mai frecvent).

Displazia şi sarcina

În cazul depistării displaziei de col uterin în timpul sarcinii, de regulă, se amâna tratamentul pentru perioada de după naştere. Toate metodele de tratare a displaziei (diferite tipuri de cauterizare), cunoscute actualmente, sunt contraindicate în timpul sarcinii.

Displazia nu reduce capacitatea unei femei de a concepe şi a naşte un copil sănătos.

Tratamentul displaziei la femeile nulipare (care nu au născut niciodată) urmeaza in principiu aceeasi pasi ca si la femeile care nu isi mai doresc copii . Aceste tratamente nu perturbă capacitatea de concepere sau de naştere în viitor.

Tratamentul displaziei colului uterin

Tactica tratamentului displaziei cervicale depinde de gradul de severitate a acesteia, de vârsta femeii şi de starea generală a sănătăţii ei.

Datorită faptului că displazia de gradul 1, de multe ori, dispare fără tratament, recomandarea este de a ne abtine de la un tratament invaziv, cu conditia re-examinarii la 3 luni dupa un tratament local. In cazul persistentei displaziei de acelasi grad se practica cauterizarea colului uterin.

Cauterizarea se utilizează în scopul distrugerii zonelor ţesuturilor anormale, ceea ce conduce la înlocuirea lor cu ţesuturile normale. Cauterizarea, de regulă, se efectuează în mod ambulatoriu, adică, pentru a efectua această procedură nu este nevoie să vă internaţi în spital.

Cauterizarea nu este o procedură dureroasă. Dacă este necesar, se pot utiliza metode de anestezie, care minimizează durerea în timpul procedurii.

Displazia de gradul 2 şi 3 necesită tratament special sub formă de LEEP sau conizatie.

LEEP (Loop electrosurgical excision procedure) consta in excizia cu ansa electrica a tesutului cervical afectat. Procedura se efectueaza in ambulator si nu necesita anestezie locala.

Conizatia este o interventie chirugicala, care se desfasora in sala de operatie ( pacienta necesita internare) in anestezie generala intravenoasa sau rahianestezie, ce consta in excizia cu bisturiu clasic sau cu ansa electrica a unei portiuni de col in forma de trunchi de con. Piesa extrasa se trimite la examen histopatologic.

Recomandări pentru perioada de după cauterizarea/excizia displaziei

În termen de 2-3 săptămâni de la procedura poate apărea o secretie vaginală uşoară, sângeroasă sau sub formă de mucus. De asemenea, sunt posibile dureri uşoare în zona perineului sau în partea de jos a abdomenului. De regulă, aceste simptome dispar repede şi nu necesită nici un tratament special.

În decurs de 5-6 săptămâni după cauterizarea displaziei (de regulă, în această perioadă se produce vindecarea deplină a plăgii) nu se permite:

Să aveţi contacte sexuale.

Să utilizaţi tampoane vaginale (puteţi utiliza doar absorbante simple).

Să aplicaţi spălături vaginale.

Să faceţi baie, să mergeţi la saună sau la baia cu aburi (puteţi face duş).

Să faceţi muncă fizică grea sau exerciţii fizice intensive.

Adresaţi-vă neapărat medicul dacă, după cauterizarea displaziei, aveţi sângerări vaginale severe, febră, frisoane sau dureri abdominale.

Tratamentul displaziei cu remedii populare

Utilizarea remediilor naturiste în tratamentul displaziei colului uterin nu este de dorit din mai multe motive:

• marea majoritate a tratamentelor populare ale displaziei presupune utilizarea spălăturilor vaginale sau introducerea în vagin a tampoanelor înmuiate în infuzii medicinale, ceea ce poate doar exacerba starea de sănătate a femeii şi poate conduce la complicaţii periculoase.

• in momentul de faţă, nu există niciun tratament popular al displaziei colului uterin, cu eficacitatea şi siguranţa dovedite, care ar permite eliminarea infecţiei şi a părţilor modificate ale ţesuturilor colului uterin care pot provoca cancerul.

• eficacitatea imaginară a unor remedii populare poate fi explicat prin faptul că, în unele cazuri, displazia dispare de la sine, fără nici un tratament.

Pentru mai multe detalii va asteptam la cabinet!